Pages

Data Downloading...

Sunday, November 27, 2011

Kerang Gergasi Yang Menggelikan!



Geoduck adalah kerang besar yang sebahagian besarnya tinggal di perairan kawasan Puget Sound di Amerika Syarikat. Ia adalah kerang laut yang terbesar yang dimiliki oleh keluarga Bivalvia atau Pelecypoda. Sebab ia dikira dalam keluarga Bivalvia kerana ia mempamerkan dwi separa cangkerang luar yang berbeza.

Walaupun ditulis sebagai geoduck, namanya memberikan bunyi yang berbeza apabila digunakan dalam pertuturan disebut “GOOEY-DUCK”, walau bagaimanapun, ia tiada kena-mengena dengan itik biasa. Ia dianggap sebagai yang terbesar dalam kumpulannya dan boleh didapati jauh kedalam di bawah air laut dalam bentuk berkoloni.
Saluran berbentuk leher boleh mencapai sehingga lebih tiga kaki panjang dan cengkerang luar melebar dari kira-kira 18-23 cm. Saiz yang besar ini juga dikira bagi berat badan. Untuk tujuan memasak, hanya bahagian leher geoduck yang digunakan. Ia kebanyakannya digunakan dalam sup atau stews namun, terdapat beberapa cara yang berbeza yang boleh dinikmati dari geoduck.
Mencari geoducks merupakan satu perkara dan mengutip mereka adalah satu hal lagi. Ia didapati di beberapa lokasi tertentu. Habitatnya terdiri daripada pengorekkan sehingga ke kaki 3-4 di bawah pasir laut. Mereka mempunyai hayat panjang dan maklumat menunjukkan bahawa ianya boleh hidup sehingga lebih daripada seratus tahun jika dibiarkan tanpa gangguan. Geoducks sukar untuk digali keluar dan tugas ini begitu mencabar di Washington, ia disesuaikan sebagai sukan rekreasi, walaupun menggali lebih daripada tiga geoducks bagi setiap hari adalah dilarang.
Seseorang perlu menunggu air surut yang ekstrem rendah untuk mendapatkan hasil kutipan yang lebih baik dari geoducks. Tetapi ianya terdedah hanya untuk beberapa jam dalam masa sebulan. Semasa air surut yang lebih rendah geoduck boleh digali dengan penyeduk tanpa perlu menggali ke bawah jauh.
Geoducks biasanya hidup sepanjang hayat dengan hayat purata menjangkaui sehingga 140-146 tahun. Ia adalah kerana mereka tidak mempunyai musuh yang terlalu banyak bagaimanapun, di perairan Alaska, memerang laut dan dogfish dikatakan terlibat dalam menghapuskan geoducks. Siphons geoduck yang terdedah juga menjadi sasaran tapak sulaiman. Kehidupan geoducks yang aman dengan jumlah aktiviti yang kurang, merupakan satu lagi sebab mengapa ia hidup lebih panjang.
Bentuk Geoduck yang pelik salah satu sebab permintaan terhadapnya rendah. Perikanan geoduck pertama dijumpai pada tahun 1970, yang mana kini telah berkembang. Geoducks yang paling disukai di China dan sebagai makanan laut, ia mendapat status yang paling mahal. Orang Cina percaya geoducks boleh menjadi perangsang seksual. Ia dimasukkan ke dalam pelbagai resipi seperti hot pot Cina atau sashimi. Ia biasanya dimasak dengan kicap dan cili. Ia juga satu makanan gourmet di Jepun dan Korea.
Geoducks sangat mahal, seekor geoduck biasanya dijual sehingga RM 32 dalam pasar borong Seattle, US atau apabila dieksport ke Asia, geoduck hidup boleh mencapai harga sehingga RM 160 setiap satu. Oleh kerana harganya yang tinggi di pasaran dan sekatan yang banyak, geoducks biasanya menjadi sasaran pencuri.
Sumber: http://majalahbiarbetul.blogspot.com/ dan gilerkentang.com

2 comments:

dah macam zakar aku tengok.. haha

ciss aku baru nk cakap benda yg sama hahhaaha

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...